Welke kaarten zijn er bij hockey en wat betekenen ze precies?
06 april 2022
2 min. leestijd

Welke kaarten zijn er bij hockey en wat betekenen ze precies?

Een sport kan niet bestaan zonder overtredingen. Dit komt natuurlijk door alle fanatiekelingen onder ons, maar wat gebeurt er bij een overtreding?

Net als bij voetbal bestaan er bij hockey ook kaarten. Zo heb je de groene kaart, de gele kaart en de rode kaart. Hieronder lees je alles over de kaarten bij hockey!

De groene kaart

De groene kaart is de lichtste vorm van de kaarten. Deze kun je krijgen van de scheidsrechter als je bijvoorbeeld commentaar geeft op de scheidsrechter of tegenstander. Ook kan je deze kaart krijgen bij lichte opzettelijke overtredingen of onsportief spel.

Bij het krijgen van deze kaart ben je verplicht om 2 minuten het veld uit te gaan. Jouw team speelt hierdoor tijdelijk met een speler minder en zal moeten wachten tot dat de scheidsrechter je weer terugroept.

Groene kaart bij hockey

De gele kaart

De scheidrechter kan er ook voor kiezen om je een gele kaart te geven. Dit gebeurt in de gevallen wanneer je je meerdere keren onsportief hebt gedragen en continu commentaar hebt op de scheidsrechter. Oftewel, de scheidsrechter heeft even genoeg van je en stuurt je met een gele kaart voor minimaal 5 minuten van het veld af. Je kan ook een gele kaart krijgen voor een zwaardere opzettelijke overtreding (bijvoorbeeld fysiek) of als je je tweede groene kaart hebt gekregen (groen + groen = geel).

Wanneer je een gele kaart hebt gehad ben je verplicht om op de spelersbank van je eigen team plaats te nemen een te wachten tot dat je wordt teruggeroepen. Na het verlopen van je tijdsstraf mag je weer deelnemen aan de wedstrijd. Twee gele kaarten aan dezelfde speler betekend rood, lees hieronder wat er gebeurt wanneer je een rode kaart ontvangt.

De gele kaart bij hockey

De rode kaart

Als je een erge overtreding hebt gemaakt dan kan de scheidsechter je voor de rest van de wedstrijd het veld uitsturen. Dit doet de scheidsrechter met de rode kaart. Wanneer je een rode kaart krijgt dan zal je team de gehele wedstrijd met een speler minder hockeyen en mag je niet meer in de directe omgeving van het veld komen. Dit wordt vaak gegeven bij zware fysieke overtredingen of verbaal geweld (schelden).

Hockey rode kaart

Kan de teambegeleider ook een overtreding maken?

We hebben het nu gehad over overtredingen binnen het veld, maar er kan ook een straf uitgedeeld worden aan de teambegeleider. Wanneer een teambegeleider heftig tekeergaat tegen de scheidsrechter kan de scheids dezelfde kaarten uitdelen als bij veldspelers.

Bij het ontvangen van een groene kaart zal de teambegeleider 2 minuten moeten afkoelen buiten de omheining en mag hij/zij het team niet coachen gedurende de straf. Wat er nog bij komt is dat er een speler uit het veld moet van de partij waarvan de teambegeleider de straf heeft gekregen. Dit mag iedere speler zijn en mag er vervolgens weer terug in als de tijdstraf klaar is en de scheidsrechter heeft aangegeven om weer terug te komen.

Bij een gele kaart geldt dezelfde regels als hierboven alleen is de tijdstraf ten minste 10 minuten. Bij een rode kaart zal de teambegeleider het veld moeten verlaten en zal de gehele wedstrijd gespeelt moeten worden met een speler minder.

Over de schrijver
Ik ben Sep, de oprichter van Happy Hockey!